Bureau PUUR
zoeken
Bureau PUUR
 
 

Blog

Opvallend nieuws, trends, opmerkelijke zaken, Bureau PUUR blogt! In deze blogs delen we regelmatig onze visie en ervaring met jullie.

Eerste werkdag

02.06.2016 | Lisette van de Wijgert

Eerste werkdag

“Sorry, het is mijn eerste werkdag” “Ja, we geven onze nieuwe medewerkers altijd een goede instructie wanneer ze beginnen…” Dit heb je jezelf vast wel eens horen zeggen. In de praktijk blijkt dat we nieuwe medewerkers stiekem tóch in het diepe gooien. We nemen ze mee in de hectiek van de dag. Hierin hebben ze moeite om hun weg te vinden in het bedrijf en zich de bijbehorende werkwijzen eigen te maken. Vallen en opstaan, want daar leer je van. Maar hoe efficiënt is deze werkwijze? Hoe sneller goed inzetbaar; hoe beter, toch? Laatst was ik bij een golfbaan voor een familiedag. Op het programma stond een arrangement: een leerzame golfclinic en een heerlijk diner. We hadden er zin in!! Na een lekkere middag golfen, installeerden we ons in het restaurant voor een verrukkelijk diner. Na lang wachten werd onze bestelling opgenomen. Helaas kregen we vervolgens slechts de helft van onze drankjes. Toen het eten kwam, bleek dat een aantal van mijn familieleden het verkeerde eten kreeg, jammer! De medewerker had het niet goed op de handheld ingevoerd en verontschuldigde zich met het excuus ‘sorry, ik werk hier nog maar net en weet nog niet zo goed hoe dat ding werkt.’ Vervelend, want wij als gasten willen graag een goede service tijdens ons dagje uit! Bovengenoemde opmerkingen en uitspraken als ‘dat moet ik wéér even navragen’ of ‘mijn collega legt u zo het menu uit want die kan dat beter’ kan je eenvoudig voorkomen door het inwerkproces zorgvuldig(er) in te richten. Hierbij een aantal tips om je te helpen:
• laat de medewerker al vóór zijn eerste werkdag kennis en vaardigheden opdoen over de betreffende werkzaamheden;
• organiseer een introductiedag waarin je de belangrijke aspecten van het werk doorneemt;
• geef de nieuwe medewerker praktijkbegeleiding.
Het resultaat? Je medewerkers zijn direct productief en draaien omzet, kennen de basisvaardigheden en dragen bij aan een positieve beleving van de gast. Hoe klinkt dat? Hoe zorg jij in jouw onderneming voor je nieuwe medewerkers? Ik ben benieuwd!


Reacties:

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Ben jij de eerste?

Plaats een reactie: